harcok mezején

A Kornfeld Zsigmond gőzös megmentése

Pozsonyi utászok a Nagy Háborúban – 4. rész

1915 őszén a pozsonyi 5/2. utászszázad is a központi hatalmak nagy szerbiai offenzívájának előkészítésén tevékenykedett a Dunánál. Az előmunkálatok a Dunadombó-Orsova szakaszon folytak: erődítéseket építettek, áthajózási eszközöket szereztek be és készítettek elő, víz- és széljelző szolgálatot szerveztek, átkelései terveket dolgoztak ki. A Mackensen tábornagy parancsnoksága alatt álló hadseregcsoport parancsot adott az 5/2. utászszázadnak, hogy az előkészületek során vegyen részt az összelőtt és elsüllyesztett dunai hajók és uszályok kiemelésében, beüzemelésében is.

A Kornfeld Zsigmond oldalkerekes gőzhajó az átadási ünnepség előtt A Kornfeld Zsigmond oldalkerekes gőzhajó az átadási ünnepség előtt
(Forrás: www.hajoregiszter.hu)

Ó-Moldovánál feküdt a Dunában Ausztria-Magyarország akkori legerősebb dunai vontatógőzöse, a Kornfeld Zsigmond. A Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási Rt. 63,90 méter hosszú oldalkerekes gőzhajója 1914 júliusában készült el. Nevét a vállalat megalapítójáról, néhai báró Kornfeld Zsigmondról kapta. Úgy számoltak az új gőzössel, hogy a Zuhatag és a Vaskapu minden részén alkalmas lesz a folyami hajózásra és Orsovát jelölték ki állomáshelyének. A háború kitörése után Ó-Moldovánál tüzérségi tűzben süllyedt el.

A gőzös kiemelését Jacobi Ágost százados, az 5/2. század parancsnoka szervezte meg. Maga mellé vett 14 válogatott, vízen járásban tökéletesen kiképzett, megbízható és nagy teljesítő képességű utászt, akik kormányos kitüntetéssel rendelkeztek. A feladat veszélyes volt, mert a gőzös a szerbek által belátható területen süllyedt el. Mivel már 14 hónapja víz alatt volt, és több telitalálatot kapott, ezért a kiemelés nagy figyelmet követelt. Nem csak üzemképes állapotba kellett hozni, hanem a 42 km-re levő Dunadombóig (a Duna Ponjavica-ágába) el is kellett vele jutni, s mindezt a szerbek orra előtt.

Jacobi Ágost százados a pozsonyi 5/2. utászszázad parancsnoka Jacobi Ágost százados a pozsonyi 5/2. utászszázad parancsnoka
(Jacobi Ágost szerk.: Magyar műszaki parancsnokságok, csapatok és alakulatok a világháborúban című kötetből)

A kiemelést követően először a gőzös belsejében hozták rendbe a gépezetet. Felszereltek egy füstképződést csökkentő szerkezetet is. A munkát segítette, hogy előkerítették a gőzös békebeli személyzetét: Miller hajóskapitányt, Gyurkovics gépészmérnököt, Deák gépészt és Eperjessy kormányost. Felkészültek arra is, hogy a szerbek lőni fogják a hajót, ezért a parancsnoki hidat szilánkállóvá alakították. Kitaláltak egy olyan szerkezetet, amelynek segítségével belülről is kormányozhatták a hajót. Már csak a gőzös fehér oldalának átfestése volt hátra, amelyik az ellenséges part felé nézett. Ezt a feladatot az indulás előtti órákra hagyták.

Az indulás időpontját Jacobi százados az utolsó pillanatig titokban tartotta. Erre a parancsot 1915. október 3-án éjszaka adta ki. Gyorsan átfestették a hajó oldalának fehér részeit, majd az utászok puskával és kézigránátokkal a kézben, elhelyezkedtek a fedélzeten. A berozsdásodott hajókerekek 21 óra 15 perckor nagy csikorgással forogni kezdtek és a gőzös elindult. A folyó mellett álló szövetségeseket – így az utászszázad működési szakaszában a Duna átkelésre készenlétbe helyezett X. porosz hadtestet is – tájékoztatták a gőzös haladási útvonaláról, nehogy tüzet nyissanak rá.

A Kornfeld Zsigmond gőzhajó útja A Kornfeld Zsigmond gőzhajó útja
(Jacobi Ágost szerk.: Magyar műszaki parancsnokságok, csapatok és alakulatok a világháborúban című kötetből)

Az ellenség az első órákban még nem vette folyamatos tűz alá az egyre gyorsabban haladó gőzöst, csak egyes lövéseket adott le rá. Gradištét elhagyva viszont elindult a vadászat a Dunán úszó hajóra. Világító rakéták, fényszórók, géppuskák után a tüzérség is működésbe lépett. A hajó nagy sebességgel haladt a széles vízfelületen, ezért nehezen eltalálható célt nyújtott. Útja során az egész szerb frontszakasz riasztva lett, s a gőzös folyamatos tűz alatt állt. Már közeledett Dunadombóhoz, amikor a találatok által szétlőtt orr részen elkezdett beömleni a víz. Az orr lesüllyedt, s a hajó fara megemelkedett, így a kormányszerkezet nem működött. Az utászok azonnal odarohantak és szivattyúk segítségével, megfeszített munkával újra kormányozhatóvá tették a hajót. Október 4-én nulla óra után 10 perccel a Kornfeld befutott a célkikötőbe.

Az 5/2. utászszázad Jacobi Ágost százados vezetésével ismét végrehajtott egy bátor fegyvertényt, s a Kornfeld is készen állt a dunai átkelésben való részvételre. Jacobi százados e fegyvertényért a III. osztályú Vaskoronarenddel és a német Vaskereszttel lett kitüntetve.

3 hozzászólás

Az a 14 katona, aki vele tartott és kapott valami kitüntetést ezért a „huszárvágásért”? Érdekelne, mert általában csak a parancsnokról hallani valamit, de a katonáiról már kevesebbet.

Kutatásaim eredményei alapján tudom, hogy egy-egy sikeresebb vállalkozás, támadás, vagy eredményes védekezés után a parancsnokok minden alkalommal kitüntetésre terjeszették fel azokat, akik hősiesen helytálltak. Ebben a konkrét esetben sajnos nem állnak rendelkezésre azok az adatok, amelyek igazolnák, hogy a sikeres akció után nem csak a parancsnok, hanem a legésnység is kitüntetést kapott volna. Sajnos a műszaki alakulatoknak igen kevés a fennmaradt iratanyaga, azok is nagyon hiányosak. Úgy érzem, azzal, hogy egy poszt terjedelmével megemlékeztünk egy műszaki alakulat sikeres tettére, és számos olvasónk megismerhette bátor helytállásukat, egy tisztelgést tettünk emlékük előtt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük