emlékezés

A bileki halálmars

1904. augusztus 30-án, a boszniai Bilek (ma Bileća, Bosznia–Hercegovina) temetőjében szomorú ceremóniára gyűlt össze a komáromi cs. és kir. 12. „Schmidt táborszernagy” gyalogezred állománya. Ezen a napon egy emlékművet szenteltek fel, amelyen tizenöt katona neve sorakozott – valamennyien legénységi állományúak voltak. A hideg kőbe vésett német nyelvű felirat szerint kötelességük teljesítése közben vesztették életüket 1903. július 20-án. De mi is történt azon az alig egy évvel azelőtti hétfői napon, amitől Bilek neve a halálmarsáról lett híres az egész Monarchiában és a korabeli világban?

 

A 2. hegyi dandár állományába tartozó ezred három zászlóalja 912 fővel háromnapos menetgyakorlatra indult trebinjei állomáshelyéről. A trebinjei helyőrség csapatai minden évben megtartották ezt a gyakorlatot, amely során három nap alatt elmeneteltek Nevesinjébe. Az első napi penzum a mintegy 30 kilométerre lévő Bilek volt, útközben rövid harcszerű gyakorlattal a bileki 6. hegyi dandár alakulatai ellen. Bár a kopár, sziklás boszniai terepen embert próbáló a menetelés, főként nyári időszakban, a gyakorlat mindent összevetve rutin feladatnak számított a második éve Trebinjében állomásozó ezred számára. Azon a július 20-i hétfőn azonban valami elromlott.

A halálmars útvonala A halálmars útvonala
(A vázlatot készítette: Csákvári Kristóf)

A kora hajnali indulás után a harcszerű gyakorlat még viszonylag rendben lezajlott a délelőtti órákban. Az ezred parancsnoka, telekesi Török István ezredes azonban rosszul lett, kocsival kellett Bilekbe szállítani. A csapat vezetését Albert Grünzweig von Eichensieg ezredes vette át. A nap egyre magasabbra hágott az égen, a hőmérséklet pedig folyamatosan emelkedett az árnyék nélküli karsztos vidéken.

Albert Grünzweig von Eichensieg ezredes Albert Grünzweig von Eichensieg ezredes
(A révkomáromi Duna Menti Múzeum gyűjteményéből)

A nehéz menetfelszerelést cipelő, sötétkék posztózubbonyba és sapkába bújtatott katonák közül mind többen rogytak az út szélére. Bár az alakulat orvosai folyamatosan jelentették a növekvő számú menetképtelent, Grünzweig ezredes mégis úgy ítélte meg, hogy az ezred képes bevonulni Bilekbe. Döntése végzetes következményekkel járt.

Az út utolsó néhány kilométerét pokoli körülmények közt tették meg a katonák a kora délutáni hőségben. Súlyosbította a bajt, hogy a magukkal vitt ivóvíz jórészt elfogyott, az út menti ciszternákból pedig nem lehetett pótolni. Néhány fiatalabb tiszt a parancsnak ellenszegülve megállította a rábízott katonákat, és a felszerelésekből rögtönzött árnyékolók védelmében vészelték át a legnagyobb meleget. Ezzel valószínűleg több ember életét mentették meg. Egyikőjük, Jaroslav Moravec százados előrelátóan feljegyezte a kapott parancsokat.

Albert Grünzweig von Eichensieg ezredes A bileki halálmenetet ábrázoló illusztráció a Tolnai Világlapjából (1903.08.02. 5.oldal)

Bilekbe csupán az állomány egy része volt képes bevonulni. A többi menetképtelent a bileki helyőrség kiküldött segélycsapata gyűjtötte össze. Tizenöt főnek azonban már nem volt segítség. Valamennyien huszonéves sorkatonák voltak, akik napszúrás következtében vesztették életüket. Másnap temették őket közös sírba a bileki temetőben.

Az esetet előbb a hazai sajtó kapta fel, de hamarosan világhír lett belőle: még a brit és amerikai vidéki lapok is beszámoltak róla. Itthon a parlament elé került az ügy, az érintett parancsnokokat pedig hadbíróság elé állították. Moravec százados tanúként szerepelt, a noteszébe feljegyzett parancsok bizonyítékként szolgáltak.

Az eljárás végén enyhe ítéletek születtek, széles körű felháborodást keltve. Török ezredes két havi, Grünzweig ezredes öt havi elzárást kapott. Karrierjük véget ért, mindkettejüket nyugdíjazták.

A bileki/bilećai emlékmű napjainkban 

A bileki/bilećai emlékmű napjainkban 

A bileki/bilećai emlékmű napjainkban 

A bileki/bilećai emlékmű napjainkban A bileki/bilećai emlékmű napjainkban
(A fotókat a Trebinjében élő Djokic Éva készítette)

A tizenöt ember életét követelő, a sajtó által „bileki halálmenetnek” elnevezett eset egy évtizedre a hadseregben zajló embertelen bánásmód szinonimája lett. Az ott történteket csak az első világháború borzalmai tudták elfeledtetni. Így találkozhattak az említésével a blog olvasói dr. Kemény Gyula szerbiai naplójában is, ami ennek az írásnak a létrejöttét eredményezte.

A történet további részletei és forrásai megismerhetők az írás Műhely rovatunkban olvasható tanulmány változatában.

14 hozzászólás

Tessék elolvasni a hosszabbik (teljes) változatot is! Mintaszerű tanulmány! (És remek illusztrációkat tartalmaz, beleértve a kiválóan áttekinthető térképvázlatot is!)

@PollmannFerenc: Mindenképp érdemes elolvasni a tanulmányt is, hisz rengeteg kérdés ott kerül kifejtésre, ott nyer magyarázatot. Ott lehet például megismerni az áldozatok neveit és a „bűnösök” későbbi sorsát is.

Bálint Ferenc kolléga remek kutatómunkát végzett, amit az olvasóink nevében itt is megköszönök neki!

Külön meg kell még emlékezni a bileki helyszíni kutatásokat elvégző és az emlékművet megtaláló, többször is körbe fotózó Djokic Éváról, akinek itt is megköszönöm az eddigi munkáját! Remélem folytatni tudjuk a közös munkát és sikerül az emlékművet és a környezetét is felújítanunk.

A bileki események után, annak a hatására 1903-ban Tömörkény István is megírta a saját hasonló boszniai történetét „A kidőlés” címmel. A Szépirodalmi Kiadó által 1989-ben kiadott Katona a kötélen című kötetben a 185. oldalon olvasható az írás, akit érdekel.

Remek poszt körültekintő kutatással.Gratulálok.
Szerintem itt is közölni lehetne jól olvashatóan a halottak névsorát.
Azt hiszem, hogy nem Nyár Tábornok volt a fő felelős 15 ember haláláért hanem egyes tisztek becsvágya, önzése és embertelensége.
Az pedig felháborító, hogy az 1904.decemberi katonai zendülés legénységi résztvevői sokkal súlyosabb büntetést kaptak mint a trebinjei tisztek.
A remélhetőleg helyre állítható oszlop pedig felkiáltó jel lehet ma is minden katona számára a kiképzés és a fegyelem korlátairól valamint a tisztikar és a legény egymásra utaltságának törvényszerűségéről.

@BartókBéla: Vártam már a jelentkezésed, s mint akinek Boszniában szolgált anno az őse, illik is! 🙂

A halottak névsora a tanulmányban szépen benne van táblázatos formában. Már csak ezért is érdemes azt is megnéznie mindenkinek, akit érdekel a téma.

Az emlékmű és a környezetének a helyreállítása, ahol egyébként első világháborús sírok is vannak, a terveink között szerepel. Ha nincs ez a járványhelyzet, akkor idén valószínűleg meg is történt volna. Reméljük jövőre sikerülni fog…

A Trebinje-Nevesinje útvonal (Bileca érintésével) gyalog ma is több mint 91 kilométer és elméletileg (!!!) és állítólag 18 óra 21 perc alatt megtehető. Talán 4-5 nap alatt…

https://www.google.com/maps/dir/Nevesinje,+Bosznia-Hercegovina/Trebinje,+Bosznia-Hercegovina/@42.9841462,17.8529601,10z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x134ca1ea2f8edc77:0xc9abcbdc3acd8fd8!2m2!1d18.1123652!2d43.2574658!1m5!1m1!1s0x134c692fcd572ba3:0x8b3402ed2a9e2b79!2m2!1d18.3502638!2d42.7081585!3e2

Az talán nem meglepő, hogy a menetgyakorlat (az egykori Marschübung) ma is a katonai kiképzés része és nemcsak a különleges alakulatoknál hanem a (hivatásos) gyalogsági egységeknél is. Nekem a Néphadsereg egyik tüzérdandáránál 1987 tavaszán egy alig 10-12 kilométeres könnyített menetelésben volt részem, de vannak ennél sokkal keményebb feladatok.
Az angolszász (brit, kanadai, ausztrál, amerikai) seregek mellett a francia idegenlégió portyázó menete (raid march) során 100 km távolságot kell megtenni teljes harci felszerelésben sisakban karabéllyal 20 kg-os zsákkal különböző tájékozódási feladatokkal és ellenőrzőpontok elérésével („rajtaütésével”) 3 nap alatt.
Szerintem erre a sorkatonákat hónapokig tartó kiképzéssel sem lehet kiképezni.

@BartókBéla: Annyit azért megjegyeznék, hogy akkoriban az emberek többségének nem okozott akkora gondot nagyobb távolságok legyaloglása. Tömörkény írja valamelyik novellájában, hogy a külső tanyákon dolgozó béresgyerekek némelyike minden reggel begyalogolt Szegedre és vissza, majd kezdődhetett a napi munka.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük